Malaysia Bodoh ker?

Sesambil aku wat keje ari nie…aku terbacalah satu artical dalam mail aku…mail nie di hantar oleh sorang sahabat aku…berat juga aku memikirkan artical ini..macam betul ker? hiss tak kan kot…nampak macam penuh dengan politik…kekadang terpikir nampak macam betul..sebab ada kenyataan di depan mata…

Artical nie bebunyi macam nie…

KUALA LUMPUR, 17 Okt: Sebuah akhbar
Australia bukannya menyifatkan Malaysia sebagai “boleh” tetapi “bodoh” apabila
membelanja akan RM95 juta untuk menghantar rakyat nya di angkasa lepas.

Kolumn is akhbar The Age, Melbourne, Michae l Backman dalam tulisannya
menyif atkan para pemimpin Malaysia sering berbangga dengan pencapaiannya
tet api apabila ditanya kepada orang luar Malaysia, di manakah Malaysia? mereka
tidak akan tahu pun negara kecil itu.

“Thas not Malaysia “boleh”, that’s Malaysia “bodoh” (stupid),” tulis
Backman mengakhiri tulisannya yang disiarkan 15 November 2006 lagi ketika
Malaysia sedang mengwar-warkan akan menghantar rakyatnya ke angkasalepas.

Ia disebarkan secara meluas dalam internet selepas Angkasawan Malaysia, Dr
Sheikh Muzaffar Shukur dihantar ke ISS menggunakan kapal angkasa milik Rusia
baru-baru ini.

Menurut Backman, pemimpin Malaysia yang dipimpin oleh Barisan Nasional (BN)
sering menunjuk-nunjuk dengan pencapaian yang diperolehi oleh Malaysia.

Antaranya, Malaysia menggunakan syarikat minyak miliknya, Petronas untuk membina
Kuala Lumpur City Centre (KLCC), iaitu bangunan yang tertinggi ketika ia dibina.

“Mala ysia sangat berbangga dengan bangunan ini. Padahal mereka hanya
membuat sedikit sahaja untuknya.

“Du itnya datang dari bumi (minyak Petronas) , juruteranya dikontrakkan
kepada syarikat Korea Selatan.

“Bah kan, mereka tidak pun menguruskan kompleks perniagaan yang ada di bangunan
ini. Ia diuruskan oleh syarikat Australi a, Westfield,” tulis Backman
dalam tulisannya.

T entang angkasawan, Backman menulis, rakyat Malaysia itu hanya menumpang
kapal angkasa milik orang lain dengan membayar kapal itu seumpama teksi sahaja.

“Apa yang Malaysia dapat dengan menggunaka n program angkasalepas milik
orang lain sebagai teksi? Sah tiada manafaat teknologi yang diperolehi.
Tetap i sudah tentu Malaysia sekali lagi akan berkata ‘boleh”. Masalahnya mereka
tidak, ini bukan program angkasawan mereka ,” tulis Backman.

akhbar

( macam berbaur politik pun ada…tapi entahlah…ikut pendapat masing²)

One Response to “Malaysia Bodoh ker?”

  1. hmm..biaserla..org kalo dengki mcm2 diorang boleh kata..dasar australia busuk hati!diorang tu bagusss sangat ke?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: