Burger punya pasal…

Assalamualaikum….

Masa aku lepak² kat rumah malam semalam…badan aku penat sebab baru balik keje…pas mandi dan solat..saja aku baring² kat katil…boleh lak teringat pada zaman sekolah² dulu…waktu pagi hingga la petang aku bersekolah kerajaan…tapi sebelah malamnya pula aku ngaji di mahad
( sekolah pondok )..ngaji pasal tauhid, fardhu, hadis ngan ngaji Al-Quran…so aku ramai lah kawan² dari merata² kampung..tapi majority bebudak nie dari golongan sederhana…anak² orang kaya tak de la plak…mungkin diaorang ngaji kat tempat lain kot…aku masa tue muda belia…dulu sempat belajar tahfiz sekejab..tapi aku bersama 5 orang sahabat nie degil sikit…ustaz dah bagitahu jangan makan daging…nanti jadi pelupa dan lembab ngaji…dulu zaman muda² maner laa pernah makan burger…so kitaorang nie pergi laa keluar pagar mencari burger daging…dulu maner la ada duit sangat..yer laa budak mentah…harapkan duit dari keluarga ajer..

Setelah tong² duit ( kongsi duit ) ada lah dapat dalam RM2 kot kalau tak salah masa tue…harga dulu tak macam sekarang..jauh bezanya dengan sekarang…dalam ramai² geng aku nie aku rapat ngan shamsul nie..lagi pun dia jiran sebelah rumah aku ajerk…( dah kawen ke epol nie )..aku kata kat epol ” wei kang hang gie beli burger tue..hang suruh abang tue potong 5..kalau leh kurang minta kurang..lebihnya beli air sirap”..apol berlari² bersama kawan² aku yang lain pergi beli..sedangkan aku dan 2 orang lagi gie usha line..kot² ustaz nampak..( kejadian nie di malam hari )…kejadian hitam pun berlaku..kitaorang makan dengan pelahapnya tanpa ragu²..tapi tue la..orang dah kata jangan melawan cakap ustaz nanti tak berkat ilmu tue..ntah macam aner ustaz leh tau jugak kekantoian kitaorang…2 hari selepas kejadian tue ustaz leh bau juga mulut kitaorang ada bau ala² daging…huhuuhu…

Maka untuk sekian kalinya kitaorang kena rotan di depan khalayak ramai…( time tue tak de rasa malu..rasa macam macho lak )…dah la ada sekali anak ustazah nie tengok sekali..( kira ratu aa kat mahad tue..) dia siap sengeh² lagi..nasib baik masa tue tak fikir apa lagi…sudah la sakit kat montot kena rotan pastu dapat akibat yang tidak boleh kitaorang lupakan…menjadi benak perasaan…puas nak hafalkan surah² Al-Quran….( diakui saintis dunia..di dalam daging terdapat satu bahan kimia di mana bila manusia memakannya akan menjadi otak pemikiran menjadi lemah atau lupa…)( dan menjadi amalan Rasulullah kurang memakan daging terutama daging merah )…

Jadi itulah alasan aku kenapa aku tidak boleh jadi tahfiz…burger punya pasallah…sebab tue aku jadi designer sampailah sekarang…tuelah alasan aku berikan pada mak aku…”bukan anak mak nie tak nak jadi ustaz atau tahfiz tapi sebab burger daging tue jadi sebati dengan diri…anak mak nie suka melukis jadi anak mak nie nak jadi pelukis dah la…” lalu mak aku pun nangis tanpa henti kerana aku sudah derhaka padanya..

Pada adik² sekalian yang masih belajar mahupun dari sekolah rendah, menengah atau mahad JANGAN sesekali makan makanan mengandungi daging ( daging BA ALIF BA YA tue haram )..kalau nak berjaya amalkan makanan dari sayuran dan buahan serta ikan…memang tak best bila makan tapi anggap itu semua sebagai dugaan untuk berjaya…

11 Responses to “Burger punya pasal…”

  1. tapi burger memang best…lebih² lagi pada waktu lapar yang memuncak…hahaha..kesian, kalau tak dah dapat jadi tahfiz dah ek…

  2. yaaaa….beger daging leh wat lupe..ape kate cube chicken mc deluxe..itukan ayam..heh!!

  3. tapi..burger mmg best…

  4. hmm..ada kajian x pasal kenyataan ni..kalau ada esok mula xnak makan daging lagi..hehehehe😉

  5. ooo sekarang sudah ada burger ikan!

  6. Burger daging tak best..!!

    Burger ayam, Champion..!!!

  7. wah…gitu rupanya…baru aku tau

  8. Alamak. patut ar aku rasa makin ari makin bengap nak hafal surah. Adoiii..

  9. hehehe….boleh ke jadikan burger as reason who u are now? tapi betul la, makanan yang membentuk kita menjadi apa. adik saya pun sedang dalam usaha menjadi tahfiz (tahun akhir maahad). punyalah susah kalau dia balik rumah, banyak benda dia ketepikan. mula-mula ingat dia ngengada, tapi bila dia terangkan dengan penuh hikmah sebab musabab untuk dia memilih makanan, maka kami sekeluargan pun redha…semoga dia tak flyover pagar asrama untuk membeli burger….

  10. semlm saya tny mak saya..
    mak saya pun cakap..mkn daging merah x baik utk budak2 yg baru nak besar, yg masih belajar..

  11. khairulnizambakeri Says:

    Yummy!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: